Reizen met een betaalpas of creditcard biedt veel voordelen ten opzichte van het huidige OV-chipkaart systeem. De reiziger hoeft geen € 7,50 te betalen voor de aanschaf van een OV-chipkaart, geen saldo meer te laden en geen borg op zijn kaart te hebben. Om deze vorm van OV-betalen mogelijk te maken, zijn ingrijpende technische aanpassingen nodig bij vervoerders en banken, die samenwerken in een centrale backoffice van Translink.
Reizen met een betaalpas of creditcard is makkelijk; een reiziger checkt in en uit door zijn pas tegen een reader aan te houden. Het lijkt op contactloos betalen bij de supermarkt. Op basis van de in– en uitcheckgegevens wordt de juiste ritpijs bepaald. Er wordt hierbij gebruikt gemaakt van de EMV-standaard; die afkorting staat voor Europay, Mastercard en Visa. Deze standaard wordt wereldwijd toegepast: alle bank- en creditkaarten zijn hiervan voorzien. Door deze standaard te integreren in een smartphone wordt het ook mogelijk met een mobiel te betalen: een voorbeeld daarvan is Apple Pay.
Bijna alle Nederlanders hebben een betaalkaart die direct gebruikt kan worden om tegen voltarief in de 2e klas te kunnen reizen. Ze hoeven geen OV-chipkaart te kopen en geen saldo op de kaart te zetten. Ze kunnen meteen gaan reizen. Het is dus bij uitstek geschikt voor incidentele OV-reizigers. Ook internationale reizigers met EMV op hun betaalpas kunnen direct gaan reizen. Als een reiziger in 1e klas wil zitten, dan moet de betaalkaart via de backoffice van Translink worden gekoppeld aan het betreffende product.
Reizen met de betaalpas of creditcard gaat precies hetzelfde als met de OV-chipkaart. Bij een gestolen of verloren betaalkaart zal de reiziger geen contact opnemen met Translink, maar met zijn bank; die regelt een vervangende pas. De reiziger kan via een verbinding met de backoffice zijn reisgegevens inzien. Alle ritten op een dag worden verzameld en ’s nachts in een keer afgeschreven. De bank heeft geen inzicht in het reisgedrag. Alleen het totaalbedrag dat wordt afgerekend is zichtbaar.
In de eerste helft van 2019 is een proef uitgevoerd naar de reizigerservaringen van het reizen met de betaalkaart op het NS traject Leiden-Den Haag. Reizigers waren positief over de nieuwe betaalmethode, die werd gewaardeerd met een 8,3. Om beter te weten wat er nodig is voor een landelijke invoering, zal de techniek aanvullend in de praktijk worden beproefd.