Antwoorden op veelgestelde vragen over OVpay vindt u hier.
Translink is sinds 2002 het hart van het betalingsverkeer in het OV. Het bedrijf verwerkt alle transacties die met de OV-chipkaart gemaakt worden. Dat zijn er jaarlijks meer dan 2,5 miljard. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 25 miljoen OV-chipkaarten uitgegeven. Sinds 1 januari 2016 zijn alle openbaar vervoerbedrijven lid van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en daarmee gezamenlijk eigenaar van Translink.
Account Based Ticketing (ABT) is de opvolger van Card Based Ticketing. Op dit moment reizen we in Nederland ‘card based’, met de OV-chipkaart. Paaltjes, poorten en gele verkoopautomaten communiceren met de kaart, om bijvoorbeeld saldo bij of af te schrijven. De huidige backoffice verwerkt alleen de gemaakte transacties. Met ABT verandert dat. We hebben een filmpje gemaakt om uit te leggen wat er verandert.
Voorbeelden van ABT
Voordelen voor de reiziger
Alles wat we doen in het Innovatieprogramma OV-betalen, is gebaseerd op kennis die we van de reiziger hebben. Die kennis doen we op door direct contact met de klant, en door onderzoeken. We betrekken reizigers bovendien vroegtijdig bij het ontwerp van nieuwe betaaloplossingen in het OV.