Impact

De Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven is sinds 2016 de samenwerkingsconstructie rondom het OV-betaalsysteem waarin alle vervoerders verenigd zijn. Samen regelen we dat je gemakkelijk kunt betalen in het openbaar vervoer. Dat doen we nu nog met de OV-chipkaart. Maar ondertussen werken we ook elke dag aan nieuwe betaalmogelijkheden in het OV, waarvan klanten graag en met plezier gebruik maken. Denk aan betalen met de bankpas, met je mobiel of met een barcode. De Coöperatie heeft daarvoor het Innovatieprogramma OV-Betalen in het leven geroepen.

Sinds 2016 zijn alle openbaar vervoerbedrijven in de Coöperatie vertegenwoordigd. Vanuit die rol zijn zij gezamenlijk eigenaar van Translink. Translink verwerkt jaarlijks meer dan 2,5 miljard transacties uit het openbaar vervoer. Elke vervoerder krijgt vervolgens de inkomsten waar hij recht op heeft.

Innovatie

Een nieuw betaalsysteem is nodig om diverse redenen.

  1. Reizigersbehoeften. Allereerst, reizigers vragen erom. We weten uit onderzoek dat reizigers willen kunnen kiezen tussen diverse betaalmiddelen (bijvoorbeeld met je bankpas, je mobiel, of met een barcode). Ook willen reizigers tijdens de reis meer en actuele informatie, maar ook ter plekke nog een overstap van 2e klasse naar 1e klasse kunnen maken.
  2. Drempel verlagen. We willen het OV toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Nieuwe betaalvormen zullen helpen om de drempel tot het OV te verlagen. De reiziger kan in de toekomst zelf bepalen op welke manier en wanneer hij betaalt voor zijn reis.
  3. Meer samenwerking. We werken aan een toekomstvaste infrastructuur, die ruimte biedt aan bijvoorbeeld aanbieders van deur-tot-deurdiensten om hun diensten beter op het OV(betaalsysteem) aan te sluiten.
  4. Veiligheid. De technologie van de OV-chipkaart (MiFare) is verouderd en biedt op termijn risico’s. Een nieuw betaalsysteem verzekert Nederland van veilig betaalverkeer in het OV.

Samengevat transformeren we het gesloten OV-chipkaartsysteem (van, voor en door het OV)  op een beheersbare en verstandige wijze naar een open situatie waarbij meerdere, algemeen geaccepteerde betaalvormen, ook in het OV worden geaccepteerd. Dat vereist zorgvuldige samenwerking en afstemming met opdrachtgevers (nationaal en regionaal), consumentenorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en nieuwe businesspartners zoals de banken.

Samenwerking

OV-bedrijven werken samen in de Coöperatie, maar doen zelf ook onderzoek naar mogelijkheden om hun reizigers beter te bedienen. Zo doet Arriva onderzoek naar de blockchaintechnologie en kijkt NS naar automatisch in- en uitchecken op basis van GPS-data.

Wanneer er sprake is van een mogelijk (landelijke) introductie van zo’n nieuwe manier van betalen, is de Coöperatie dé plek om dat vorm te geven.

Veel reizigers willen graag met hun mobiele telefoon kunnen betalen in het OV. Daarom deed de Coöperatie begin 2018 een proef naar de haalbaarheid daarvan.  Uit de proef bleek dat veel deelnemers erg tevreden waren over die manier van betalen. Helaas bleek óók dat de opzet van die proef niet geschikt was voor een landelijke invoering. Hoe zit dat?

De Coöperatie wil dat reizigers zelf kunnen een kiezen hoe ze hun  reis willen betalen. Of dat nu met een bankpas is, een mobiele telefoon of een sieraad waarin een chip is verwerkt. Dat kan alleen als het saldo van de reiziger niet op de OV-chipkaart of een telefoon staat, maar in een account in de systemen van Translink. Dit systeem van account based ticketing vraagt grote aanpassingen in computersystemen, prijsberekening en onderlinge samenwerking.

Alles wat we doen in het Innovatieprogramma OV-betalen, is gebaseerd op kennis die we van de reiziger hebben. Die kennis doen we op door direct contact met de klant, en door onderzoeken. We betrekken reizigers bovendien vroegtijdig bij het ontwerp van nieuwe betaaloplossingen in het OV.

Uitgelegd

Account Based Ticketing (ABT) is de opvolger van Card Based Ticketing. Op dit moment reizen we in Nederland ‘card based’, met de OV-chipkaart. Paaltjes, poorten en gele verkoopautomaten communiceren met de kaart, om saldo bij of af te schrijven bijvoorbeeld. De huidige backoffice verwerkt alleen de gemaakte transacties. Met ABT verandert dat. We hebben een filmpje gemaakt om uit te leggen wat er verandert.

Voorbeelden van ABT

Voordelen voor de reiziger

  • Saldo laden niet altijd meer nodig
  • Zorgeloos reizen door heel Nederland, bij alle vervoerders, met alle modaliteiten
  • Tussentijds wisselen (bijvoorbeeld van 2e klas naar 1e klas) is mogelijk door realtime connectie
  • Vergeten uitcheck automatisch gecorrigeerd
  • Voor- of achteraf betalen
  • Eén overzichtelijke factuur