Waarom is een nieuw OV-betaalsysteem nodig?

Waarom is een nieuw OV-betaalsysteem nodig?

12 februari 2019

Een nieuw betaalsysteem is nodig om diverse redenen.

  1. Reizigersbehoeften. Allereerst, reizigers vragen erom. We weten uit onderzoek dat reizigers willen kunnen kiezen tussen diverse betaalmiddelen (bijvoorbeeld met je bankpas, je mobiel, of met een barcode). Ook willen reizigers tijdens de reis meer en actuele informatie, maar ook ter plekke nog een overstap van 2e klasse naar 1e klasse kunnen maken.
  2. Drempel verlagen. We willen het OV toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Nieuwe betaalvormen zullen helpen om de drempel tot het OV te verlagen. De reiziger kan in de toekomst zelf bepalen op welke manier en wanneer hij betaalt voor zijn reis.
  3. Meer samenwerking. We werken aan een toekomstvaste infrastructuur, die ruimte biedt aan bijvoorbeeld aanbieders van deur-tot-deurdiensten om hun diensten beter op het OV(betaalsysteem) aan te sluiten.
  4. Veiligheid. De technologie van de OV-chipkaart (MiFare) is verouderd en biedt op termijn risico’s. Een nieuw betaalsysteem verzekert Nederland van veilig betaalverkeer in het OV.

Samengevat transformeren we het gesloten OV-chipkaartsysteem (van, voor en door het OV)  op een beheersbare en verstandige wijze naar een open situatie waarbij meerdere, algemeen geaccepteerde betaalvormen, ook in het OV worden geaccepteerd. Dat vereist zorgvuldige samenwerking en afstemming met opdrachtgevers (nationaal en regionaal), consumentenorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en nieuwe businesspartners zoals de banken.

Deel dit artikel: