De vervoerders en Translink werken samen om meer betaalvormen in het OV mogelijk te maken. Dit uiteraard in samenspraak met consumentenorganisaties en overheden. Een nieuwe OV-wereld waarin de reiziger zelf kiest hoe hij incheckt en betaalt. Met nieuwe opties als een reispas, bank- of creditkaart, mobiel of via een barcode, op een scherm of geprint.
Reizen met de voordelen van een persoonlijk account blijft uiteraard. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om anoniem te kunnen reizen. Net zoals reizen op saldo, met een abonnement en achteraf betalen. Maar er komen zoveel nieuwe voordelen bij: Altijd en overal toegang tot actuele reis- en betaalgegevens; eenvoudige koppelingen met nieuwe vervoersdiensten en apps; eenvoudig met het OV de landsgrens over: het nieuwe open systeem maakt straks allerlei nieuwe mogelijkheden en services mogelijk.
In het innovatieprogramma OV-betalen, werken we hard aan die toekomst. Er moet veel gebeuren. Eerst wordt het fundament onder het huidige OV-chipkaartsysteem vervangen, terwijl dat gewoon zijn dagelijkse werk doet.
De systemen worden gereed gemaakt om over te kunnen stappen van het huidige systeem waarin alle gegevens op de OV-chipkaart staan, naar een nieuw systeem waarin de reiziger zich alleen identificeert bij de validator, de poortjes en paaltjes- en de verwerking en de verrekening van de reis in een online account in de cloud plaatsvindt. Alle validators in heel Nederland moeten daarom worden voorbereid en aangepast om te voldoen aan die nieuwe (internationale) standaarden.
En al die hardware en software moet vervolgens probleemloos kunnen communiceren met nieuwe dragers om te reizen en te betalen in het OV. Zoals een mobiel of een bankpas. Zodat de reiziger altijd actuele informatie heeft over zijn reis en de kosten.
Een ambitieus programma dus, dat we stap voor stap doorlopen: haalbaarheid checken; kleinschalig beginnen; leren van testresultaten; reizigers betrekken bij diverse proeven en pas landelijk invoeren als we zeker weten dat het werkt. Een zorgvuldig ontwikkelproces, waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid voorop staan. Met een doel voor ogen. Het grootste reis- en betaalgemak voor onze reizigers.